Wordt schrijver en verdien geld

Intouchables

06-03-2013 door Mleinstijl

De film Intouchables (2011) heeft voor veel ophef gezorgd in de Nederlandse filmhuizen. Een film met een neger in de hoofdrol: zagen de Fransen het licht óf is het une catastrophe?

Een gewoon verhaal over een ongewone vriendschap

De hoofdrollen in deze 112 minuten durende kaskraker worden vertolkt door François Cluzet en ‘als ik groot ben wil ik met jou trouwen’ Omar Sy. Intouchables is het verhaal van de verlamde miljonair Philippe en de Senegalese jongen Driss. Philippe is een rustige aristocraat en zit door een ernstig ongeluk in een rolstoel. Hij is verlamd en heeft fulltime hulp nodig bij zijn dagelijkse verzorging. Driss woont bij zijn tante in Parijs waar hij medeverantwoordelijk is voor de opvoeding van zijn nichtjes en neefjes. Hij wil het liefst zo min mogelijk werken en hoeft alleen maar aan te tonen bij de Franse autoriteiten dat hij bezig is met solliciteren om zo aan zijn uitkering te komen. Wanneer hij bij Philippe zijn sollicitatieformulieren inlevert om zo aan zijn uitkering te komen, wordt hij onverwachts aangenomen en is dan ineens de persoonlijke verzorger van Philippe. Driss en Philippe zijn twee heren bij uitstek, maar vinden in elkaar de morele steun en het vertrouwen dat ze nodig hebben. De levens van beiden worden volledig overhoop gehaald en krijgen ieder een onverwachte wending.

Hardop lachen mag weer, echt

Intouchables doet op het eerste gezicht vermoeden dat het een redelijk ‘standaard’ filmhuisfilm is waarbij je de achterliggende gedachte kunt vinden door bij iedere zin te denken wát de producent er mee zou kúnnen bedoelen. Niets blijkt minder waar. Het waargebeurde verhaal neemt je mee in het leven van de rijke, invalide miljonair Philippe die zich laat verzorgen door de wat lompe, zeer directe en cynische Driss. Het is aandoenlijk om te zien hoezeer deze verschillende karakters samen één weg moeten bewandelen. De filmmakers zijn erin geslaagd in hun poging om de eenvoudige thematiek van ‘het verzorgen van een invalide’ op een ontroerende en humoristische manier op het doek te brengen. Wanneer je zoals ik van zwarte humor en sarcasme houdt, dan betrap je jezelf bij deze film écht op ongegeneerd hardop lachen. Het mag weer!

De muziek en close-ups zijn netvliesstrelend

De heldere verhaallijn wordt ondersteund door prachtige muziek van Ludovico Einaudi. Deze gevoelige en smaakvolle klanken vullen de vaak sarcastische humor die in de film zit subtiel aan waardoor het evenwicht tussen de lach en een traan goed bewaard blijft. Er wordt opvallend veel gebruik gemaakt van close-ups, waardoor de nadruk vaak ligt op de gezichtsuitdrukkingen van beide hoofdrolspelers. En dat is voor de ‘ik val alleen en écht alleen op grotere, donkere mannen’-vrouwen niet vervelend.

Oscarwinnaar Omar Sy uit de film 'Intouchables'

Het markante en grove gezicht van Oscarwinnaar Omar Sy spreekt boekdelen en zorgt voor veel hilariteit in deze tragikomedie. Zijn tegenspeler François Cluzet heeft zich zo goed ingeleefd in zijn personage Philippe, dat je als kijker soms vergeet dat het om een acteur gaat. En ook ik zat me de hele film af te vragen of Dustin Hoffman ineens tot fransoos was gedoopt. Als twee druppels water rolt Cluzet de film door.

‘Chapeau’ voor de Franse filmindustrie

Ronduit vernieuwend is de manier waarop de thematiek van deze film aan een groter publiek wordt getoond. Een invalide man die verzorgd wordt, is een verschijnsel van alledag, maar door middel van veel zwarte humor en een dosis zelfspot worden veel taboes doorbroken. Dit is zeker voor de Franse filmindustrie, die doorgaans wat minder provocerend is en een hoog geitenwolkensokkengehalte heeft, een hoogtepunt te noemen. Intouchables vertelt het verhaal over een lichamelijk gevoelloze man die geholpen wordt door een, ogenschijnlijke, man zonder gevoel. Het verhaal raakt, beroert en laat zelfs een ‘ouwe’ punker zoals ik niet gauw los. Een gewone film over een ongewone vriendschap.

Word schrijver en verdien geld